In Flames, varianta de avarie
Aşteptam un concert In Flames în România de aproape 10 ani, când albumul „Clayman” mi-a sunat plăcut în urechi, într-o perioadă nefastă a vieţi mele. În 2005, după ce am văzut DVD-ul lor „Used and Abused – In Live We Trust”, pofta de a merge la concert mi s-a acutizat. Aşa că nu puteam decât să mă bucur, după cum am mai spus aici, când am aflat că In Flames vor concerta şi la Bucureşti.
Ce-i drept, eram un pic reticent, după ce am auzit acum două luni că Jesper Strömblad, chitaristul fondator al trupei, s-a internat la dezalcoolizare şi că va lipsi din turneul actual. Mă rog, trupa angajase un chitarist bunicel să-i ţină locul lui Jesper, aşa că problema nu părea să fie prea mare. Mai ales că show-ul era la Arenele Romane, excelente pentru un concert In Flames, cu tot tacâmul – sunet, lumini, pirotehnie.
Prima dezamăgirea fost când am văzut cu surpindere că în Arene fusese instalat un cort demn de „Festivalul Berii”, în care fusese montată o scenă modestă şi nişte lumini departe de a fi spectaculoase. Înţeleg raţiunile organizatorilor (Events) pentru desfăşurarea concertului în cort (vremea putea să fie proastă, sonorizarea pentru asemenea incinte e mai ieftină etc.), dar cred că publicul trebuia să fie anunţat din timp în privinţa condiţiilor în care urma să aibă loc evenimentul.
A doua dezamăgire au fost trupele româneşti din deschidere, L.O.S.T. şi Snapjaw (las la o parte faptul că Godmode, a trei trupă românească de pe afiş, nu a mai cântat – nici aici organizatorii nu au simţit nevoia să ne ţină la curent). Nu formaţiile în sine mi-au displăcut, ci prostul obicei ca, în România, soundcheck-ul trupelor din deschidere să se facă în timpul alocat cântării. E destul de greu să mai aprecizi o trupă (mai ales una undergound) după ce auzi cum îşi reglează sunetul timp de o jumătate de oră, cu bătăi enervante în tobă şi cu probe de microfon („doi-zece” a fost înlocuit cu „psycho”).
Însă marele neajuns al concertului l-am descoperit când In Flames au urcat pe scenă: trupa nu avea decât un chitarist! Între două piese, vocalul ne-a anunţat că înlocuitorul lui Jesper a avut ceva probleme acasă, aşa că n-a putut să vină. Mare ghinion pe noi, mi-am zis, pentru că la Sofia, cu o seară înainte, In Flames cântaseră în formulă completă… Lipsa celei de-a doua chitări s-a simţit foarte rău la solouri şi la bucăţile cu chitări în terţă (care sunt destul de multe).
Părţile bune ale concertului au fost două: prestaţia trupei şi reacţia publicului. In Flames în formulă de patru a sunat mai bine decât majoritatea trupelor româneşti în schemă completă! Chitaristul Björn Gelotte a cântat şi o parte din partitura lui Jesper, plus solourile; bassistul Peter Iwers, o namilă cu alură de viking, cântă fără pană pe un bass cu 6 corzi; bateristul Daniel Svensson a fost la locul lui; un mare plus pentru frontmanul Anders Fridén, pe care l-a ţinut vocea mai bine decât în alte concerte şi care a interacţionat excelent cu publicul. Una peste alta, suedezii s-au arătat foarte profesionişti.
Publicul (să tot fi fost 2.000 de oameni) i-a primit foarte bine şi a reacţionat energic la piesele de rezistenţă – „Cloud Connected”, „Only for the Weak” şi „My Sweet Shadow”. Spre deosebire de concertele recente din Bulgaria şi Croaţia, prestaţia In Flames a fost mai scurtă şi, având în vedere lipsa chitaristului, s-a renunţat la unele piese („Episode 666”, „The Mirror’s Truth”) în favoarea altora („Touch of Red”, „Egonomic”). Pentru rigoare, iata playlistul complet:
1. Pinball Map / 2. Delight and Angers / 3. Drifter / 4. Colony / 5. The Hive / 6. Cloud Connected / 7. Alias / 8. Move through Me / 9. Only for the Weak / 10. Touch of Red / 11. Disconnected / 12. Come Clarity / 13. The Quiet Place / 14. Egonomic / 15. Trigger / 16. Take this Life / 17. My Sweet Shadow.
În concluzie, un concert OK, dar un eveniment ratat.
Aici aveţi mai multe pozei făcute de mine la concert. Scuzaţi calitatea, dar spaţiul din faţa scenei rezervat fotografilor era meschin; în plus, un domn de la pază ne tot obliga să stăm cât mai jos pe timpul celor trei piese când am avut voie să fotografiem.
This entry was posted on martie 31, 2009 at 11:11 am and is filed under Muzică. You can subscribe via RSS 2.0 feed to this post's comments.
Etichete: Arenele Romane, Bucureşti, Gothenburg Metal, In Flames
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
martie 31, 2009 la 11:58 am
Cam nashpa ideea cu acel cort. Nu inteleg de ce nu au ales Polivalenta de exemplu.
martie 31, 2009 la 12:09 pm
Pentru că era mai scumpă, probabil, şi ar fi necesitat altă sonorizare. Aici iar apare problema eternă a showbizului rockeristic: lipsa unei săli decente de 2.000-3.000 de locuri. Fostul ministrul al Culturii, Iorgulescu, a promis-o, dar n-a făcut-o; actualul ministru e total aerian. Singura speranţă e din sectorul privat, dar cu criza asta… Orientativ, o sală de 3.000 de locuri multifuncţională (sport, concerte, congrese) total echipată (inclusiv patinoar şi sonorizare) costă cam 20 de milioane de euro.
martie 31, 2009 la 12:13 pm
in flames au cantat impecabil in conditiile date, dar ca event s-a remarcat prezenta crizei
martie 31, 2009 la 12:17 pm
Da, nimic de reproşat suedezilor. Aşa se vede o trupa profesionistă, la greu.
martie 31, 2009 la 12:51 pm
„dar cred că publicul trebuia să fie anunţat din timp în privinţa condiţiilor în care urma să aibă loc evenimentul.”
de fapt, se anuntase ca va fi amenajat un cort special pentru acest eveniment. nu mai stiu exact unde anume, parca pe un site de vanzare a biletelor.
martie 31, 2009 la 12:56 pm
In niciun comunicat de presă nu s-a anunţat cortul. La fel, pe situl Events dedicat concertului nu scrie nimic de cort. După feţele pe care le făceau cei ce intrau în Arene, cred că cel puţin 90% nu ştiau nimic de cort.
martie 31, 2009 la 1:37 pm
Lasind la o parte faptu ca In Flames is supraestimati, bre, asa cum spuneam si cu alte ocazii, Gothenburg pe romaneste se zice Goteborg.
martie 31, 2009 la 1:41 pm
Ok, touché! Da’ pe franceză cum se zice? Malmö?
martie 31, 2009 la 1:59 pm
Deci nu ar trebui sa ma oftic prea tare ca am uitat de concert, nu?
martie 31, 2009 la 2:02 pm
Dacă In Flames mai vin în România în următorii maxim 5 ani, în formulă completă şi în aer liber sau în sală serioasă, atunci nu, nu trebă să te oftici.
martie 31, 2009 la 3:31 pm
si eu eram aproape de a nu veni. mi-am adus aminte pe la 5 ca 30 martie pica ieri
martie 31, 2009 la 4:02 pm
Eu stiam de cort!Ceva vag am auzit cu cateva zile inainte de concert,dar nu banuiam ca concertul se va tine in cort.Am crezut ca este vorba doar de un cort de dimensiuni mici.
De cea de a 2-a chitara se stia ca nu va mai fi la Bucuresti!
Important ca cei de la Events sa auda de nemultumirea celor care au fost la concert si sa nu mai puna vreodata vreun cort la un concert rock!
martie 31, 2009 la 4:40 pm
Cosmin, ce se ştia despre a doua chitară? Că nu va veni Jesper? Sau că nu va fi o a doua chitară? Sunt lucruri esenţial diferite – dacă venea măcar chitaristul ăla de rezervă care a fost până acum, alta era situaţia. Şi mai ales soundul.
martie 31, 2009 la 4:46 pm
Doar nu dureaza criza 5 ani ca sa nu pot sa-i vaz pe afara. Mi-era frica numa sa nu fi pierdut ceva momente unice.
martie 31, 2009 la 9:13 pm
mie mi-a trebuit vreun minut sa imi dau seama ca prima piesa e pinball map fara a doua chitara
aprilie 1, 2009 la 8:59 am
In franceza se zice Bulumasen, credeam ca toata lumea stie.
aprilie 1, 2009 la 11:29 am
Fuck… eu am uitat complet. Am aflat azi dimineata ca ieri a fost marele eveninemt.
aprilie 1, 2009 la 7:10 pm
sa vina la Valea Popii…ca le gaseste Trifon spatiu adecvat…eventual la Maria…sau la Falconetti in batatura
aprilie 1, 2009 la 7:14 pm
Domnu’ Condurache, cred că ne aleargă taica părintele dacă-i aducem suedezi păgâni în parohie…
aprilie 2, 2009 la 12:11 am
[…] RazvanBraileanu […]
aprilie 2, 2009 la 1:02 pm
@alexosu pai asa ne-a fost vorba?